Tuesday, September 29, 2009

6 PETUA SEJAGAT

Remaja-remaja di luar sana,ikutilah tips-tips untuk penjagaan kulit muka anda.Ianya hanyalah 6 cara yang mudah untuk diamalkan.

PERTAMA:
Minumlah air kosong sebanyak 8-10 gelas sehari.Namun untuk lebih dari itu adalah amat digalakkan.Ini akan mengekalkan kelembapan kulit kamu untuk mengelakkan kulit kamu kelihatan kering dan kusam.

KEDUA:
Sebelum kamu beriadah atau bersenam,basuhlah muka kamu untuk mengurangkan jumlah kotoran dan bakteria yang terkumpul di kulit wajah kamu.

KETIGA:
Pastikan kamu melindungi kulit daripada sinaran matahari sebaik mungkin. Gunakan krim pelindung matahari SPF 15 bagi melindungi kulit terbakar dan masalah kekeringinan kulit.

KEEMPAT:
Sebelum tidur, basuh muka kamu dengan air bersih. Kotoran dan bakteria yang tak dibersihkan tu boleh menyebabkan kulit berjerawat dan timbulnya garis penuaan pramatang.

KELIMA:
Amalkan 3 langkah penjagaan kulit muka. Pertamanya, cuci muka dengan air suam dan gunakan pencuci yang berasaskan glycerin. Lepas cuci muka, gunakan penyegar (toner) dan disusuli dengan pelembap.

TERAKHIR:
Akhir sekali, jika anda mengalami masalah kulit yang serius, berjumpalah dengan pakar kulit atau dermatologis. Dapatkan khidmat nasihat tentang apa yang patut anda buat.

No comments: